Wat is marketing?

Geschreven door Annemiek

13/04/2020

Veel ondernemers weten dat ze iets met marketing moeten doen, maar hebben niet echt een beeld van wat dan precies. In de praktijk blijkt ook dat over marketing nogal wat vragen bestaan. Want wat betekent ‘marketing’ nu eigenlijk? Veel mensen denken dat marketing hetzelfde is als verkoop, maar dat is niet het geval. Waar je bij verkoop bezig bent met wegzetten van producten of diensten (letterlijk: ‘kwijtraken’), ben je met marketing juist bezig met ervoor zorgen dat het juiste aanbod beschikbaar is voor je klanten. Met andere woorden: je product of dienst is exact waar jouw klant behoefte aan heeft (ook al weet ie het zelf soms nog niet 😉).

4 of 6 P’s & 3 R’en of toch maar ‘Marketing 3.0’?

Marketing is volop in ontwikkeling. Ooit waren er 4 P’s (product, prijs, plaats, promotie) totdat er nog 2 bijkwamen (proces en personeel). Vervolgens kwamen er 3 R-en bij (reputatie, relatie en retentie). Ook kwam het 4C-model om de hoek kijken dat zich meer richt op de dienstverlening in plaats van een product (customer solution, cost to customer, convience, communications) en tenslotte werd de ‘toegevoegde waarde’ het belangrijkste uitgangspunt in marketing 3.0, wat zich uit in de 4B’s (behoefte, belofte, bewijs, beleving).

Poehhh… de draad al kwijt? Wie niet?! Al die marketingmodellen zijn natuurlijk hartstikke leuk om te kennen (als je een marketingprofessional bent), maar voor de gemiddelde ondernemer gaat het nogal ver. Het enige dat je moet onthouden is dat het vakgebied blijvend in ontwikkeling is en er per tijdperk relevante stromingen zijn. Natuurlijk is het goed om de basis te kennen, want dat helpt je met aanbrengen van focus in je aanbod. Overigens zegt Wikipedia dit over marketing. 

Marketing brengt focus

Door met marketing aan de slag te gaan, zet je je klant eigenlijk altijd centraal. Want als je niet begrijpt hoe de wereld er van je klant uitziet, dan kan je ook je aanbod hier niet op afstemmen. Als je dit écht heel goed doet, dan verkoopt jouw product of dienst zichzelf.

 

In het voorbeeld van het Marketingspreekuur.nl help ik bedrijven met 1-5 medewerkers op weg met marketingvragen. Omdat ik weet dat de meeste van deze bedrijven vaak maar een bescheiden budget hebben voor marketing en ondernemers bij deze bedrijfsgrootte meerdere petten op hebben, help ik hen concrete stappen te maken om marketing efficiënt in te zetten. Ik geef ideeën en stel vragen zodat ondernemers meer focus krijgen en ik draag bij aan vergroten van kennis waarmee ze zelf kunnen doorpakken. Ik bied in het Marketingspreekuur.nl bewust mijn diensten niet op consultancy basis aan, want dan heb je het vaak over langere trajecten en meer uren. En meer uren betekent dat het meer kost en hoge marketingkosten is nu net wat mijn klanten proberen te voorkomen. Heb jij voor jezelf al nagedacht of wat je aanbiedt ook daadwerkelijk aansluit bij jouw klanten?

Als je met marketing start, dan help je jezelf door als een van de eerste stappen een goede omschrijving te maken van wat je biedt en voor wie dat aantrekkelijk is. Met zo’n omschrijving breng je namelijk focus aan en zorg je uiteindelijk dat je inspanningen meer resultaat opleveren. Vragen die helpen zijn onder andere: waarom je klant jouw product of dienst nodig heeft, waarvoor is een klant gevoelig (welk probleem los je voor hem op), hoe breng je je product of dienst onder de aandacht, wat wil een klant betalen voor jouw aanbod, wanneer is het relevant (dus: wanneer heeft je klant jouw product of dienst nodig), etc.   

Marketing zorgt voor herkenbaarheid

Op basis van de core business van jouw bedrijf en het beantwoorden van de vragen hierboven, worden de contouren van je marketing boodschap zichtbaar. Als je deze verder uitwerkt, dan kom je tot een boodschap die voor klanten heel herkenbaar is.

Just Do It. De slogan van Nike spreekt de doelgroep direct aan. Welke sporter loopt niet aan tegen onzichtbare uitdagingen tijdens een training? Met drie klein woorden weet Nike sporters naar een next level in hun training te helpen, want iedereen weet: just do it. Of je nu beginner bent of olympisch atleet.. Als je er niet aan begint, dan gebeurt het nooit.

Een van de doelen van marketing is om herkenbaar voor klanten te zijn in de zin dat ze zich identificeren met jouw boodschap. Je wil dat mensen snappen waarom ze bij jou moeten kopen en niet bij de concurrent. Zodra klanten zich herkennen in wat je vertelt, zullen ze eerder jouw aanbod kopen. Ook zullen ze anderen in hun kring, waarvan ze weten dat die zo’n zelfde vraag hebben, wijzen op wat jij te bieden hebt. Zij helpen potentiële klanten dus jouw richting op en jij hoeft alleen maar te verkopen!

Herkenbaarheid gaat overigens verder dan alleen slogans en (web)teksten. Ook hoe je je gedraagt, hoe je illustraties eruit zien tot en met hoe je de telefoon opneemt, etc. Het draagt allemaal bij aan hoe mensen jouw bedrijf ervaren. We noemen in marketingland het bouwen van een merk ook wel branding. 

Conclusie

Marketing is het deel waar je jouw aanbod afstemt op de vraag van jouw klant. Je kent je klant door-en-door en snapt hoe je jezelf in de kijker speelt bij je doelgroepen. Dit kan je alleen bereiken door je huiswerk te doen en focus aan te brengen in wie je met wat en op welk moment wil bereiken. Met een marketingstrategie wordt het makkelijker om uiteindelijk te verkopen.

In dit artikel kon je lezen dat marketing:

  • en verkoop raakvlakken hebben, maar zeker niet hetzelfde zijn
  • meer structuur brengt, omdat je weet wat je aan wie aanbiedt
  • ervoor zorgt dat (potentiële) klanten zich aangetrokken voelen tot jouw merk 

 

 

Share This