Online Marketing: zo kom je hoger in Google!

Geschreven door Annemiek

23/07/2020

Veel ondernemers vinden online marketing complex en schakelen hiervoor een bureau in, omdat ze denken dat online marketing betekent dat je adverteert via Google of social media. Dat is slechts deels waar. Lees hieronder wat je zelf al kan doen om je website in Google beter te laten presteren, nog voordat je een online marketingbureau inschakelt! 

1. Online marketing is vooral ook techniek

Voordat je begint met online marketing in de vorm van adverteren, moet je goed naar de techniek van je website kijken. Google heeft een aantal criteria om te bepalen welke websites bovenaan in de zoekresultaten komen, zonder dat je daarvoor betaalt. Overigens is het precieze proces geheim en wisselt Google het algoritme om de zoveel tijd. Maar dat neemt niet weg dat een aantal zaken meewegen in hoe goed jouw website in de zoekresultaten presteert. Een aantal criteria waar je zelf al naar kan kijken zijn:

  • Laadsnelheid: een snelle website is belangrijk om een aantal redenen. Als iets te lang duurt, dan klikken mensen sneller weg met als gevolg dat het bouncepercentage omhoog gaat. Bounce staat voor: bezoekers komen op de website, maar klikken direct weer weg. Google interpreteert dat als ‘deze website is blijkbaar niet interessant’ en bepaalt zo dat jouw website wat verder naar beneden kan zakken. Gebruik je foto’s op je website: zorg dan dat deze worden gecomprimeerd of zet ze zelf om in een lagere resolutie (72 dpi). 
  • Responsive design: een website die niet goed opent op tablet, telefoon en/of desktop, wordt als het ware ‘gestraft’ en komt minder hoog in de zoekresultaten. Als je aan de slag gaat met een website, let hier dan goed op. Inmiddels zijn de meeste website templates wel responsive, maar in het ene format heb je meer keuzevrijheid dan in het anderen. Zo kan je in het template van Divi (deze website) bijvoorbeeld kiezen of bepaalde foto’s en blokken ook zichtbaar moeten zijn in de mobiele variant. Want op je telefoon browsen is heel anders dan op een groot scherm. Een responsive design gaat dus eigenlijk om gebruikersgemak. 
  • Veilige website (encryptie): heel belangrijk en niet voor niets. Google wil graag weten of je website een veilige internetverbinding heeft en kijkt naar het SSL-certificaat. Zonder teveel in details te treden zie je dat aan https voor de url of een groen slotje. Tip: kijk bij registeren van een domeinnaam of dit bij een hostingspakket is inbegrepen of dat je daarvoor later moet betalen. Aanbieders verschillen hierin.

 

2. Contentmarketing strategie maakt jouw website interessant

Met een contentmarketing strategie maak je jouw website aantrekkelijk voor de juiste doelgroep. Je hebt er namelijk niets aan als je heel veel bezoekers op je website krijgt, maar die vervolgens geen euro bij jou besteden. Daarom is stap 2 in online marketing om meer structuur aan te brengen in wat je op je website plaatst of hoe je je social kanalen wil gaan inzetten. Contentmarketing is zo eigenlijk een heel belangrijk onderdeel van Search Engine Optimization (SEO). Zoals gezegd meet Google een aantal zaken op basis waarvan de positie in de zoekresultaten wordt bepaald. Hoe langer een bezoeker op je website blijft of hoe meer pagina’s er worden bekeken is dus belangrijk. Daar zorg je dus voor met wisselende en voor jouw doelgroep aantrekkelijke content.   

  • Relevantie: een belangrijk onderdeel van een online marketing strategie is relevante content. Relevante of waardevolle content is content waar je doelgroepen iets aan hebben. Vaak begint het met een trefwoordonderzoek of uitwerking van een buyer persona. Met die inzichten weet je wat je doelgroepen bezig houdt waardoor je content kan maken die wordt gelezen of bekeken. Je bepaalt zelf in welke vorm je content aanbiedt: artikel, video, infographic, webinar etc.
  • Social media strategie: nog voordat je content gaat plaatsen op social media, is het slim om na te denken over wat je eigenlijk wil bereiken met social media. Een kanaal is snel aangemaakt, maar een kanaal onderhouden is een heel ander verhaal. Daarom wil je goed nadenken over het bereik van een social media kanaal, de mate van ‘verwachte’ interactie en wat de tone of voice is. Als je echt een strategie opstelt voor je social media inspanningen, dan zal je zien dat content maken makkelijker gaat. Je weet tenslotte het kader waarin je doelgroepen denken en handelen, maar ook hoe jij wilt dat je doelgroepen je merk zien of ervaren. Start met het kanaal waarop jij het makkelijkst beweegt en breidt het langzaam uit met andere social media kanalen. Tip: maak wel alvast een profiel aan zodat niet iemand anders jouw naam inpikt.
  • Free publicity: Als je eenmaal onderweg bent en een aantal artikelen of video’s hebt gemaakt, stuur ze dan eens vrijblijvend naar wat media op. Het is niet gezegd dat het altijd wordt overgenomen, maar zeker in komkommertijd kan een artikel zomaar eens voor afwisseling zorgen voor de redactie. Free publicity is een fijne manier om meer bereik te krijgen en bij nieuwe potentiële klanten onder de aandacht te komen. Soms kan het ook de moeite waard zijn om voor plaatsing van jouw artikel te betalen. Bijvoorbeeld als een blogwebsite heel goed wordt beoordeeld door jouw doelgroepen. Vraag wel altijd of ze een linkje naar je website willen plaatsen!

Zelf doen! 

Met deze inzichten weet je waarop je zelf invloed kan uitoefenen om je website hoger in Google te krijgen. Uiteraard kan je ook via Google Adwords adverteren. Dit heeft Seach Engine Advertising (SEA). In principe heeft iedereen toegang tot de omgeving van Google Adwords en kan je zelf advertenties inkopen en plaatsen. Als je niet goed weet wat je moet doen, dan is dit behoorlijk complex en kan het je veel geld kosten als je je campagne niet goed inricht.

Gelukkig denkt Google met je mee: wil je het zelf onder de knie krijgen, volg dan via Google Skillshop de (gratis!) trainingen. Het is zelfs mogelijk na de training je certificaat te behalen! Is dit teveel van het goede of heb je er geen tijd voor, schakel dan een online marketingbureau in om het voor jou te doen. 

Marketingspreekuur.nl 

Het Marketingspreekuur helpt ondernemers met hun marketingvragen. Want met een beetje meer inzicht kan je al een heleboel zelf doen. In de kennisbank lees je daarom artikelen die je op weg helpen en praktische tips geven. Wil je onder begeleiding aan de slag, dan biedt het Marketingspreekuur die ondersteuning ook. Neem vrijblijvend contact op en laat weten met welke vraag je zit!  

De basis van online marketing

In dit artikel kon je lezen dat:

  • online marketing meer dan één aspect kent 
  • je zelf invloed kan uitoefenen op de online vindbaarheid van je website   
  • structuur in m.n. contentmarketing je helpt je doelgroepen te bereiken 

 

 

Share This